Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Waar kunnen we jou mee helpen?
Houtrot

Houtrot is een aantasting van het hout, veroorzaakt door schimmels. Vaak in combinatie met bacteriën.

 

Houtrotschimmels kunnen al in het droge hout aanwezig zijn, maar worden pas actief als het hout gedurende langere tijd aan vocht wordt blootgesteld. Bijvoorbeeld bij openstaande verbindingen of in de hoek van het kozijn, waar de zijkant en de onderkant bij elkaar komen.

 

Houtrot ontstaat wanneer er sprake is van een combinatie van de volgende factoren;

  • Bij een temperatuur tussen de 5 en 40 graden
  • Als het hout een vochtgehalte heeft van 21% of hoger
  • Als er zuurstof bijgekomen is. Dit verklaart ook waarom hout niet rot onder water.

Zitten er barstjes of luchtbellen in de verflaag. Bladdert de verf af of laat de verflaag los, dan is er een grote kans dat je houtrot hebt.

 

Controleer het hout op verkleuring. Is het hout donkerbruin of zwart geworden, dan wijst het op houtrot. Heeft het hout lichtgrijze plekken dan is al vocht bijgekomen. Verkleuring kun je trouwens alleen controleren op onbeschilderd hout.

Als je met een schroevendraaier of priem tegen het hout drukt en het veert terug, dan is er zeker sprake van houtrot.

In veel gevallen is houtrot goed te repareren met EAZYFIX® Houtrotvuller of door een nieuw stuk hout in te lijmen, ook wel lamineren of deelvervangen genoemd.

 

Twijfel je? Stuur je vraag met één of meerdere foto’s van de schade naar nlsupport@eazy-fix.com. Dan geven we je een passend advies.

Producten

Houtrotvuller: 20 - 25 minuten.

Houtplamuur: 7 - 10 minuten.

 

Tip: Smeer voor een optimale verwerkingstijd de pasta zo dun mogelijk uit op het mengplateau.

Bij een chemische reactie, zoals deze, gaat uitdrogen sneller omdat het product warm wordt. Als je de pasta dun uitsmeert, blijft de massa koel, droogt het minder snel uit en heb je dus langer de tijd om de pasta aan te brengen.

Met de Houtrotvuller kun je schades repareren van 5 tot 20 mm diep en met de Plamuur tot 6 mm. Is je schade dieper, dan kun je in meerdere lagen werken.

 

Laat de reparatie eerst goed uitharden. Vervolgens schuur je de toplaag, voor een optimale hechting met de nieuwe laag. Dit kan ook als je nog niet helemaal tevreden bent over je reparatie. Zo werk je mooi alle oneffenheden weg.

 

Dit bereken je door de omvang van de schade in centimeters te meten:

Breedte x hoogte x diepte. De uitkomst hiervan deel je door 150. De inhoud van een koker is namelijk 150 ml.

 

Onze pasta's hebben een gele houtachtige kleur en zijn niet verkrijgbaar in andere kleuren. Na het overschilderen is deze gele kleur niet meer te zien.

 

Wil je de reparatie niet overschilderen? Overweeg dan om de pasta te mengen met een kleurstof, bijvoorbeeld van het merk Colorex en Mixol. Deze producten zijn verkrijgbaar in veel verschillende kleuren, waaronder bruin, wit, zwart, oranje en rood.  Als je de reparatie goed tegen UV wilt beschermen, dan is het aan te raden om daarna een UV-werende transparante lak te gebruiken.

Houtrotvuller: 4 uur bij 20° C.

Houtplamuur: 30 minuten bij 20° C.

Let op: het kan langer duren bij koude temperaturen en sneller gaan bij warme weeromstandigheden. Ook de dikte van de reparatie heeft invloed op de snelheid van drogen en uitharden.

De voordelen:

  • Onze epoxy is oersterk en tegelijkertijd elastisch. Dat is belangrijk omdat hout zelf ook elastisch is. De reparatie kan hierdoor meebewegen met de werking van het hout, zodat er geen scheuren ontstaan.
  • Onze epoxy hecht zeer goed aan hout en behoudt zijn vorm tijdens het uitharden en zakt daardoor niet uit. Als de reparatie is uitgehard is het makkelijk schuurbaar.
  • Net als in hout, kun je in de reparatie ook makkelijk spijkers slaan en schroeven draaien.
  • Onze epoxy is erg duurzaam, zelfs duurzamer dan hout. Het is bestand tegen de meest extreme weersomstandigheden. Zo ben je er zeker van dat je reparatie onbeperkt meegaat.

De nadelen:

  • Epoxy is een chemisch product en kan een allergische reactie veroorzaken als het in aanraking komt met de huid. Werk daarom altijd met nitril handschoenen.
  • De kokers met restanten horen bij het chemisch afval en mogen niet in de gewone grijze bak.
  • Pasta’s op epoxybasis zijn van superieure kwaliteit, maar duurder dan pasta’s op basis van polyester.

Ja, onze producten zijn zeker nog bruikbaar na de THT-datum, soms zelfs tot een jaar later. Zolang de pasta nog soepel uit de koker komt en verwerkbaar is, kun je er gewoon mee aan de slag. De droogtijd kan iets langer zijn na verloop van tijd, maar je kunt het nog steeds gebruiken. Houd er wel rekening mee dat we geen garantie meer bieden na de THT-datum. Aan de andere kant hoef je het product niet weg te gooien, dus het is het zeker waard om het te proberen!

Reparatie
  1. Verwijder ál het houtrot en de plekken eromheen. Dat gaat het best met een houtrotfrees en een multitool die tenminste 30.000 toeren maakt.
  2. Breng Houtversterker aan, laat het 25 minuten intrekken en dep het daarna af.
  3. Meng de Houtrotvuller en vul het gat van de reparatie op.
  4. Laat de Houtrotvuller ongeveer 4 uur, bij 20 graden, uitharden.
  5. Schuur en overschilder de reparatie en het houtwerk ziet er weer als nieuw uit!

Bekijk ook de stappenplannen en onze klusvideo’s

  1. Verwijder de verf en het stof. Zorg ervoor dat het hout droog is en schuur vervolgens het reparatieoppervlak.
  2. Meng de twee componenten Houtplamuur tot een egale massa en vul het hout op met de Houtplamuur.
  3. Laat de Houtplamuur 30 minuten uitharden.
  4. Schuur en schilder de reparatie over en niemand ziet meer dat er ooit houtschade zat!

Bekijk ook de stappenplannen en onze klusvideo’s.

  • Door het houtrot weg te frezen. Daarna te bewerken met EAZYFIX® Houtversterker en dan te vullen met EAZYFIX® Houtrotvuller
  • Door een stuk hout in te lijmen met EAZYFIX® Houtrotvuller bij een grotere schade. Dit noemen we lamineren
  • Door deelvervanging van een onderdeel van het kozijn
  • Door het volledig vervangen van het kozijn, als de schade te groot is om te repareren.
  • Deelvervanging; Als het houtrot ook achter de glaslat is gekomen en je er moeilijk bij kunt. Je vervangt dan een onderdeel van het kozijn
  • Lamineren; Als de schade zich voor de glaslat bevindt of als de schade te groot is om te vullen. Je lijmt dan een nieuw stuk hout op het gezonde hout met de EAZYFIX® Houtrotvuller

Je kunt het beste hetzelfde hout gebruiken als waar je kozijn van is gemaakt. Als je niet weet welk hout dat is, gebruik dan Meranti. Dat is de meest duurzame houtsoort.

EAZYFIX® Houtrotvuller is veel steviger, elastischer, duurzamer en dus beter geschikt dan gewone houtlijm of bruislijm.

Zorg er wel voor dat je minimaal 5 mm tussen het nieuwe en het bestaande stuk hout opvult. Hierdoor houd je voldoende elasticiteit, waardoor de reparatie zeker niet kan scheuren.

Wij adviseren om binnen een week na de reparatie de eerste laag grondverf aan te brengen. Wel eerst even schuren, anders hecht de verf niet.

 

De EAZYFIX® producten zijn gevoelig voor uv-licht. Net als hout. Verf beschermt tegen UV. Door je reparatie te overschilderen, behoud je de kwaliteit en vergroot je de duurzaamheid. Maar nog beter; je ziet helemaal niet meer dat het gerepareerd is.

Het is belangrijk dat je de uitgeharde Houtrotvuller of Houtplamuur kort schuurt voordat je het schildert. Tijdens het drogen ontwikkelt zich een laagje, waar niets aan hecht.

 

Zorg ervoor dat je het stof na het schuren goed wegveegt.

 

Het is ook mogelijk dat je de 2 componenten goed mengt, totdat het een egale kleur heeft. De EAZYFIX® Houtrotvuller en de EAZYFIX® Houtplamuur hebben beide een 2 op 1 verhouding, die precies goed is.

Dek de reparatie zo snel mogelijk af totdat de pasta is uitgehard. Voor de EAZYFIX® Houtplamuur is dat 30 minuten en voor de EAZYFIX® Houtrotvuller is dat 4 uur.

 

Als het droog is en de reparatie is uitgehard, maar nog niet klaar, frees dan de toplaag weg en breng een nieuwe laag aan.

Voordat je met de reparatie kunt beginnen, moet het hout droog zijn. Het mag een vochtigheidsgehalte hebben van maximaal 18%.

 

Als er vocht in het hout achterblijft, bestaat er een kans dat het houtrot opnieuw achter de reparatie ontstaat. Gebruik geen föhn om het hout te drogen, ook al lijkt het dan sneller te gaan. Je blaast het vocht hiermee dieper het hout in.

Wacht daarom wat langer, zodat je zeker weet dat het hout droog genoeg is.

Duurzaamheid

Uit onderzoek in samenwerking met TNO is gebleken dat er geen schadelijke stoffen vrijkomen tijdens de verwerking en de droging van EAZYFIX- producten. Daarmee zijn ze veilig en zowel binnen als buiten te gebruiken.

Het is belangrijk om altijd nitrile handschoenen te dragen tijdens het gebruik van onze Houtversterker, Houtrotvuller en Houtplamuur, omdat deze je goed beschermen, sterker zijn en minder snel scheuren. In tegenstelling tot latexhandschoenen, die niet beschermen tegen chemicaliën.

 

Epoxy kan bij huidcontact een epoxyallergie veroorzaken, in de vorm van eczeem. Als je deze allergie al hebt opgelopen, zullen de symptomen bij een volgend contact met epoxy verergeren.

Repareren is niet alleen beter voor het milieu, het is ook nog eens goedkoper dan vervanging. Er is geen duurzamer alternatief dan repareren, want je gooit niet onnodig gezond hout weg. Je pakt alleen het beschadigde deel aan.

Voor de verpakking wordt altijd een doos gebruikt die zo dicht mogelijk bij de grootte van de inhoud passen.

De maischips die Monta gebruikt om de verpakkingen mee op te vullen, zijn gemaakt van biomais, dus 100% biologisch. Je zou ze zelfs op kunnen eten. De vulling mag gewoon in de GFT-bak en is volledig composteerbaar. Als het in contact komt met water of vocht, breekt het materiaal direct af.

Daarbij zijn de chips zo licht, dat ze bij het transport uiteindelijk voor brandstofbesparing moeten zorgen.

Retourneren

Je hebt 30 dagen de tijd om jouw bestelling gratis terug te sturen. Je krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten terug. Zorg ervoor dat het product in originele staat inclusief verpakking aan ons geretourneerd wordt. 

 

Hoe stuur je een product retour?

 

– Stuur een mail naar info@eazy-fix.com en geef aan welk(e) product(en) je wilt retourneren. Wij sturen je dan een retourlabel van DHL. Print het label, plak het op het pakket en breng het naar een DHL-punt bij jou in de buurt.

Verzend de producten naar onderstaand adres:

 

Monta Waspik BV

T.a.v. EAZYFIX 

Hooiweg 11

5165 NL Waspik

Nederland

 

– Wanneer we de producten in goede orde hebben ontvangen, storten we het bedrag binnen 14 dagen terug.

 

– Tip: bewaar je verzendbewijs. Hiermee kunnen we je verzending traceren als er iets misgaat.

 

Let op: als je een reparatiepakket wilt retourneren, kun je dit alleen in zijn geheel doen. Je kunt geen losse producten uit dit pakket retourneren, omdat er een kortingspercentage op deze pakketten zit.

Nadat jij je retour hebt aangegeven via info@eazy-fix.com ontvang je een bevestigingsmail. Als het pakket bij ons is aangekomen, ontvang je nogmaals een mail en een bevestiging dat het aankoopbedrag is teruggestort.

Garantie
  1. Succes verzekerd
    In onze Klusacademy vind je handige trainingen en video’s die je stap voor stap laten zien hoe je houtrot vakkundig repareert. Daarnaast staan onze medewerkers voor je klaar om je persoonlijk advies te geven.
  2. De hoogste productkwaliteit
    De producten die je bij ons koopt, zijn van de allerhoogste kwaliteit. Dat betekent dat je reparatie lang goed blijft, dus geen lelijke scheuren of inzakkingen al na een paar maanden. Ben je toch niet helemaal tevreden met je product? Dan zoeken we samen naar een oplossing waar je wél blij van wordt.
  3. Blijvend goed en het scheurt niet
    De meest duurzame producten voor doe-het-zelvers, die vind je bij ons. Daar zij we zelfs zo van overtuigd dat je 5 jaar garantie op jouw reparatie met onze Houtrotvuller of onze Houtplamuur krijgt.
Betalen

Onze betaalmogelijkheden zijn:

  • IDEAL: betaal direct online vanaf je eigen bank via IDEAL.
  • Creditcard: wij accepteren Visa, Maestro, Mastercard en American Express. 
  • PayPal: betaal direct online via jouw PayPal-account.
  • Klarna: betaal achteraf online via Klarna.

Achteraf betalen is mogelijk via ‘Klarna’. Voor meer informatie verwijzen we je door naar de website van Klarna

Per bestelling kan je één kortingscode gebruiken. Het is dus niet mogelijk om meerdere kortingscodes met elkaar te combineren.

Vul de kortingscode in het veld ‘couponcode’ in je winkelmand en klik op ‘waardebon toepassen’. De korting wordt nu automatisch verrekend met jouw winkelmand. Het is belangrijk om de kortingscode toe te passen vóór je gaat afrekenen. Het is namelijk niet mogelijk om na het afrekenen de korting nog te verrekenen.

Zodra je bestelling is verzonden ontvang je een verzendbevestiging met de factuur.

Je kunt de factuur ook vinden bij de betreffende bestelling in je account.

Contact

Kies een van volgende de mogelijkheden uit om contact met ons op te nemen, zodat we jou zo snel mogelijk kunnen helpen:

  • Praat met een medewerker via de live chat, het groene icoontje rechtsonder in het beeld. Deze live chat is bereikbaar op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur.
  • Vul ons contactformulier in
  • Stuur een berichtje via WhatsApp naar: 06-18717442 (binnen 1 uur antwoord op werkdagen tussen 9:00 en 17:00)
  • Bel naar: 085-2012011 (bereikbaar op werkdagen tussen 9:00 en 17:00)
  • Mail naar: info@eazy-fix.com
Wij staan altijd open voor feedback. Als je een vraag, tip, klacht of andere melding hebt, dan horen wij dat graag!

Iedere klacht nemen wij uiterst serieus en daarom willen we jou zo goed mogelijk helpen. Je kunt je klacht via een van de volgende manieren indienen en wij zullen het zo snel en zo goed mogelijk voor je oplossen:  

  • Praat met een medewerker via de live chat, het groene icoontje rechtsonder in het beeld. Deze live chat is bereikbaar op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur.
  • Vul ons contactformulier in
  • Stuur een berichtje via WhatsApp naar: 06-18717442 (binnen 1 uur antwoord op werkdagen tussen 9:00 en 17.00 uur)
  • Bel naar: 085-2012011 (bereikbaar op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur)
  • Mail naar: info@eazy-fix.com
Wij staan altijd open voor feedback. Als je een vraag, tip, klacht of opmerking hebt, dan horen wij dat graag!

Iedere laatste zaterdag van de maand wordt onze nieuwsbrief verstuurd.

Wij versturen één keer per maand een nieuwsbrief met nieuwe acties, leuke weetjes en handige tips. Daarnaast versturen we een enkele keer een aparte mail wanneer wij bijvoorbeeld een unieke actie of een nieuw product hebben. Wil jij je graag aanmelden voor de nieuwsbrief? Dat kan hier.

Aanmelden voor de nieuwsbrief kan helemaal onderaan deze pagina of op onze nieuwsbrief-pagina.

Je kan je voor de nieuwsbrief afmelden via de afmeldlink die onderaan de EAZYFIX-mails staat.